Matkailu avartaa, kirjat auttavat saamaan samantapaisia kokemuksia kotonakin

sunnuntai 15. elokuuta 2010

Vihreiden kirjanvaihtotori

Nyt tulee kyllä enemmän juttuja kirjoista ja lukemisen suunnittelusta kuin luetuista kirjoista, mutta hyödynnetään nyt tämä alun postausinokkuus :).

Tänä aamuna ryntäsin mielestäni aika urhoollisesti juhlimisenjälkeisestä tunnelmasta huolimatta (ja ei, olin vain väsynyt) Lappeenrannan kauppatorille. Muistin nimittäin Hesaria lukiessa, että siellä on sunnuntaisin Vihreiden järjestämä kirjanvaihtotori. Minä olen viettänyt käytännössä kaikki kesäviikonloput maalla tai muuten poissa kotoa, joten nyt viimeisen kirjanvaihtotorin aikaan koitti ensimmäinen ja viimeinen tilaisuus mennä katsomaan, kuinka homma toimii. Ideana siis on viedä Vihreiden kojulle kirjoja ja saada valita niitä vastaava määrä itselle mukaan. Ongelma ainakin minulla on kuitenkin se, että olen vähän nihkeä luopumaan kirjoistani. Pikaisella tutkimisella hyllystä löytyi kuitenkin Anja Kaurasen Sonja O. kävi täällä ja Kjell Westön Leijat Helsingin yllä: Molemmat mielestäni lukemisen arvoisia, mutta mitään syvää tunnesidettä näihin opuksiin ei ollut päässyt muodostumaan. 

Vaihtokirjoja torilla ei ollut mitään hulvatonta määrää, mutta minullehan riittikin että löydän kaksi "juuri oikeaa". Se onnistui helposti: Mukaan tarttui Jamie Oliverin Alastoman kokin paluu (miksi ihmeessä joku on luopunut tästä vapaaehtoisesti???!?) ja Jilliane Hoffmanin Cupido jota muistin jonkun joskus suositelleen. 
Seikkailua torilla piti tietysti jatkaa näiden löytöjen jälkeenkin, ja voi huh millaisesta määrästä kirjoja ihmiset haluavatkaan luopua, ja vielä ihan pilkkahintaan! Mukaan tarttui vielä mm. Harry Potter ja viisasten kivi. Olen kyllä lukenut jo kaikki paitsi viimeisen Potterin, mutta englanniksi. Koska Jaana Kaparin käännökset ovat saaneet mielettömästi mainetta ja kunniaa, ajattelin, että tutustunpa nyt tähänkin jahka on aikaa. Potterin myynyt mies oli muuten hulvaton: Näytin kuulma niin treenatulta (itse kyllä luulen että mies halusi ilmaista kohteliaasti "treenin tarpeessa olevalta"), että sain kaksi vuoden 1993 Muscular Development -lehteä mukaani. Ja ne ne varmaan vasta hulvattomia ovatkin...

Tiedättekö, onko Vihreillä joka kaupungissa tällaista kirjanvaihtotori -toimintaa? Jos, niin oletteko hyödyntäneet sitä?

2 kommenttia:

  1. Vautsi! Kai siellä satamatorilla on vielä se huippumahtava kirjadivarikärry? Sinne peränurkkaan tulee isokokoinen setä pakun kanssa ja purkaa myyntitelineisiin mahtavat kirja-aarteet. Sieltä olen ostanut edullisesti monta hyvää kirjaa!

    VastaaPoista
  2. Salla: Kiitos vinkistä, divarikärryyn en ole kyllä vielä tutustunut, vaikka sen joskus olen satamatorilla keskellä viikkoa nähnytkin. Olen varmaan ollut sellaisessa seurassa, että en ole viitsinyt tehdä iskua. Mutta ensi kerralla ehdottomasti valikoimaa tarkastamaan, jos sieltä kerran voi löytää helmiä joukosta!

    VastaaPoista

Kiitos kommentista, se julkaistaan pian!